Vaggvisor

Idag tänkte jag på vaggvisor och jag kom tänka på den finaste jag vet och som jag älskade att höra när jag var liten. Det är ”Vyssan lull” av Evert Taube. Här är en liten snutt av visan.

Vyssan lull, koka kittelen full, där kommer tre vandringsmän på vägen, vyssan lull, koka kittelen full, där kommer tre vandringsmän på vägen. Den ene, ack så halt, den andre, o, så blind, den tredje han säger alls ingenting.

Vyssan lull, koka kittelen full, på himmelen vandra tre stjärnor, vyssan lull, koka kittelen full. På himmelen vandra tre stjärnor, den ene är så vit, den andra är så röd, den tredje är månen den gula.

Jag sjöng lite av den till vår lilla bebbe när vi myste i soffan Anna och jag. Nu ser vi på semifinalen i Eurovision och det verkar finnas några hopp. Introt med barnen som sjöng ”Euphoria” var magiskt, till och med bättre än originalet. Lyssna på det på youtube!

image

Kommentera

