30 bananer om dagen

Det snackas en del om 80-10-10-dieten idag. Dieten går ut på att äta 30 bananer per dag. 80-10-10 innebär att bananer består av 80 procent kolhydrater, 10 procent fett och 10 procent protein. Bananer är så sjukt nyttiga och innehållsrika på många olika vitaminer och mineraler. Men köp ekologiska om du ska äta bananer! Vanliga bananer är mer besprutade än andra frukter. Jag behöver inte köra denna diet känner jag, men den fungerar nog mycket bättre än andra dieter som t.ex. LCHF och atkins. Man ska inte äta djur överhuvudtaget om man ska må bra och ifall man vill/kan kalla sig djurvän.

image

Bananer är packade med väsentliga vitaminer och mineraler såsom:

• Kalium
• Magnesium 
• Fosfor 
• Kalcium 
• Selen 
• Järn 
• Zink 
• Mangan
• Koppar 
• Folsyra 
• Vitamin A 
• Vitaminer B1, B2, B3, B5 och B6 
• Vitamin C 
• Vitamin E

Några av bananens hälsofördelar:

Bananer är bra för hjärtat: Bananer är mycket rika på kalium men låga på natrium (salt), som främjar friskt hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke.

Bananer bidrar till att upprätthålla starka ben: Enligt en studie som publicerades i amerikanska Digestive Diseases and Sciences, ökar bananer kroppens förmåga att absorbera viktiga näringsämnen såsom kalcium som är avgörande för friska och starka ben.

Bananer främjar tarmhälsa: Bananer innehåller ett socker som kallas fructooligosaccharide, vilket ökar goda bakterier i våra tarmar. Som du kanske vet leder goda bakterier i tjocktarmen till bättre immunitet mot infektioner och sjukdomar.

Bananer fungerar också som ett naturligt fruktsalt, d.v.s. det skyddar mot halsbränna och magsår. Dessutom kan denna fantastiska frukt även underlätta både förstoppning och diarré. Det höga fiberinnehållet i bananer bidrar till att normalisera tarmrörelser och eliminering. I fall av diarré, kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåer, särskilt kalium.

Bananer skyddar mot njursjukdom och cancer: En studie publicerad i International Journal of Cancer konstaterar att frukt och grönsaker, särskilt bananer, kan skydda mot njursjukdomar och minska risken för njurcancer. 

Bananer är goda energikällor: Idrottsutövare vet alltför väl att bananer ger energi och ofta mumsar dem under träning och tävling. Två bananer kan hålla dig igång i ca 90 minuter och fyller på elektrolyter som förloras genom svettning. Många amatörer och professionella idrottsmän anser också att en banan dagligen underlättar muskelkramper, möjligen på grund dess höga innehåll av kalium och magnesium.

Bananer är naturligt lugnande: Bananer innehåller en aminosyra som kallas tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret och främja glädje och avkoppling. 

Bananer lindrar PMS: Höga nivåer vitamin B6, bidrar till att bananer kan hjälpa till att reglera glukosnivån och humörsvängningar i samband med PMS.

Bananer kan förbättra hjärnans funktion: De vitaminer och mineraler som bananer har, särskilt kalium, förbättrar hjärnans funktion och vaksamheten. 

Bananer kan hjälpa vid baksmälla: bananer kan bidra till att lindra baksmälla och lugna upprörd mage. 

Bananer för att sluta röka: B-vitaminer i bananer samt mineraler har visat sig hjälpa kroppen att komma över abstinensbesvär av nikotin. 

Bananer är bra under graviditeten: Bananer innehåller folsyra, vilket som bekant är mycket viktigt under hela livet, men i ännu högre grad under graviditeten för att förebygga NTD (neural tube disorder) av vilka den vanligaste är ryggmärgsbråck. 

Bananer lindrar myggbett: Prova att gnugga insidan av ett bananskal direkt på ett myggbett.

Så ät massa bananer!! Ekologiska bananer!! Man mår jävligt bra på det.

2 thoughts on “30 bananer om dagen

  1. ….Och MOGNA bananer framför allt! Omogna bananer är rika på stärkelse och det kan man få ont i magen av. Det är därför alltid folk tror att det är fruktens fel att dom får ont eftersom de äter omogen frukt.🙂 Bra tips baby!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s