Costa rica ligger före alla andra

Denna morgon kunde inte börja bättre. Varje morgon kliver jag upp för att släppa ut Silver ifall hon är kiss- och bajsnödig och sedan matar jag katterna med lite blötmat. När jag sedan äter min dagliga havregrynsgröt så läser jag på nyheterna i DN att Costa rica har valt att stänga alla djurparker för att släppa djuren fria (vilket är helt jävla rätt) och sedan tidigare har man även gjort nöjesjakt olagligt i landet. De två anläggningar som nu håller djur i fångenskap kommer att göras om till stadsparker- och trädgårdar där vilda djur kan välja om de vill leva fritt. ”Vi gör oss av med burarna och integrerar den biologiska mångfalden i botaniska parker på ett naturligt sätt. Vi vill inte ha djur i fångenskap – såvida det inte handlar om att rädda dem”, sade René Castro i ett uttalande.

3sqxbp

Detta är en underbar nyhet, men trångsynta Sverige och resten av världen förstår inte sånt här. ”Vi är ämnade att jaga, vi är ämnade att äta kött, vi är totalt hjärndöda som förstör jorden och alla dess djur bara för att vi vill ha lite kött och vi ser inte att det även dödar oss själva eftersom kött inte är optimalt för oss människor som har kroppar som en växtätare”. Jag hoppas ändå att resten av världen förstår detta en dag och att vi inte förstår då det är för sent. När jag talar om sånt här och får mothugg så inser jag att den personen inte är förstående, inte ens villig att förstå och rent av självisk. Jag kan nämna alla fördelar med att vara vegan och värna om jorden, miljön och alla djur. Ändå väljer personer att ignorera detta bara för att de är bekväm med att leva som själviska mördare. Ja, mördare är man även om man inte dödar djuren själv utan ”anlitar” andra för att göra det åt en. Du betalar andra för att du ska få ett dött djur på ditt bord.

Jag är så glad att jag och Anna har valt denna livsstil, och det är inget som får mig känna att jag är bättre än andra utan jag är bara en varelse precis som alla andra på denna jord. Men denna livsstil får en att må skitbra psykiskt och fysiskt. Och vilka är vi som säger att vi har rätt att äta andra och deras barn eller hålla dem instängda när de har lika rätt att få leva som vi.

Animal-Right-Activists

Ps. Botswana förbjuder jakt i hela landet från och med 2014. Nästa, Sverige?

One thought on “Costa rica ligger före alla andra

Kommentera

