Att kämpa för det rätta

Jag läste i Sundsvalls tidning idag och de hade en artikel om en familj som blev drabbad av cancer för ett par år sedan. Ja, mamman fick beskedet i vecka 22 när hon väntade sitt första barn och läkarna rekommenderade att hon skulle göra abort för att hon själv skulle ha större chans till att överleva, men hon sa nej till det och kämpade på genom graviditeten. Deras dotter föddes oskadd i vecka 32 och mamman kämpade sedan mot cancern fram till denna sommaren då kroppen inte orkade mer. Som pappa eller blivande pappa så måste det ha varit tufft att se på och vilket dilemma man måste ta itu med. Min första tanke är att hon gjorde helt rätt och jag hade gjort samma sak om jag var i henne skor, men som blivande pappa vet jag inte vad jag hade tyckt om jag var i hans situation. Det valet måste vara det svåraste att ta i livet. Att ta risken för bådas överlevnad eller avsluta ett liv och se till att det andra har chans att leva längre är ett problem man vill undkomma mer än allt annat. Ni kan läsa mer om deras kamp på mammans blogg: http://cathrinegardlund.blogspot.se/. Det finns inget annat att säga än att hon var verkligen en stor kämpe och att hon gjorde rätt val. Jag önskar hennes familj all lycka och när denna jobbiga väg har lagt sig och blivit lättare att köra på så har de vuxit och blivit en ännu starkare familj.

Älskar dig Anna och jag kommer alltid att finnas till och vi ska vara tillsammans i minst 150 år till. Längtan efter vår dotter har aldrig varit större än idag.

Dalai Lama

One thought on “Att kämpa för det rätta

Kommentera

