Earth Overshoot Day

Vid den här tidpunkten på året har vi börjat leva över jordens tillgångar och detta inträffar ungefär tre dagar tidigare för varje år som går. Den dagen var den 20 Augusti i år och den kallas just för ”Earth Overshoot Day”. Den här mätningen startade redan på 80-talet och det är skrämmande fakta. Så som vi lever idag krävs det ett och ett halvt jordklot för att det ska gå runt. Man tittar bland annat på råvarukonsumtion, växtgasutsläpp, krig och andra oroligheter när man mäter detta.

shapeimage_2

Japan är bland de värsta när det gäller att förbruka jordens resurser. De gör av med 7,1 gånger mer än sin egen kapacitet medan Sverige (Ses som ekologisk kreditgivare) har mellan 1,5 och 2 gånger mer resurser kvar vid årets slut jämfört med vad vi har konsumerat. Överskottet minskar även i Sverige, men vi ligger bra högt över det och det känns bra, men ändå inte i och med att överskottet minskar varje år.

Vi behöver reagera nu! Vi kan inte bara vänta och se. Vi kan inte vänta på andra. Vi är ändringen! Alla människor och länder behöver se över sin livsstil. Att välja bort kött bidrar mer till jorden än att du upphör med att köra bil, men ifall man kan välja bort kött och köra mindre så är det ett stort steg i rätt riktning. Jag äter inte kött eller fisk, och jag cyklar till jobbet (ca 2 mil) flera dagar i veckan och jag försöker att inte åka på onödiga bilresor. Jag åker buss när jag behöver, men det är sällan i och med att jag cyklar istället om vädret tillåter. Att köpa ekologiska varor och kläder är dessutom jätte bra. Jag älskar ekologiskt. Ekologisk mat smakar så mycket bättre eftersom att det inte är massa tillsatser, konserveringsmedel och besprutningar på eller i varorna. Jag mår dessutom så mycket bättre av att äta ekologiskt. Jag är starkare och piggare än någonsin. Vad kan du själv göra? Jorden är den enda planeten av sitt slag som vi vet och vi håller just nu på att förstöra den. Reagera!

Save-the-planet

Kommentera

