Protein

Jag är inte expert på protein, men det är roligt när överviktiga tror att de vet väldigt mycket om just protein och att må fysiskt bra. Men det är inte bara tjocka människor som leker hobbyexperter, utan det kan vara nästintill vem som helst. Jag tänker inte gå ut med noll kunskaper i ryggsäcken om jag inte har läst på innan jag uttalar mig i en diskussion om något speciellt. Men protein vet jag en del om efter att ha läst på. Vi människor behöver inte så mycket protein som vi tror per dag och jag får mer än tillräckligt genom min veganska kost. Det finns en räknemetod som säger vad just Du behöver per dag och det räknar du fram genom att multiplicera 0.8 med din vikt. Så många gram bör du få i dig i genomsnitt varje dag, och får du i dig lite mer än så, så gör det inte så mycket. Men när vi människor får i oss för mycket, mycket mer än rekommenderat och när vi får det under längre tider så blir det problem. Kroppen vet inte vad den ska göra med all proteinöverskott och detta kan leda till cancer, diabetes, njurfel och försvagat skelett. Det finns massa studier som visar detta. Protein får växtriket är dessutom betydligt mindre farligt och det finns i både frukt och grönt. Broccoli, apelsin, bönor, frön…u name it.
God natt alla hobbyexperter!

image

Kommentera

