Vegansk korvstroganoff

När jag blev vegan så trodde jag att vissa maträtter skulle försvinna från mitt matbord. Men de försvann inte mer än att psyket sa så för stunden, men efter googlanden, vego-tidningar och matböcker så har man lärt sig hur man gör vegansk mat utan problem. Allt man vanligtvis använder som icke-vegan finns idag för vegansk matlagning. Och maten blir både nyttigare och godare med veganska tillbehör. En sak jag har älskat sedan barnsben är korvstroganoff och jag gör gärna det hemma än idag. Jag gjorde en god variant à la Björn ikväll. Här är mitt recept:

3 st sojakorvar
2 dl havregrädde
3,5 dl krossade tomater
1 matsked ketchup
1 stor gul lök
1 tärning grönsaksbuljong
2 st morötter
1 paprika
Oregano
Basilika
Svartpeppar
Örtsalt
Smoked paprika

Stek hackad lök gyllenbruna i valfri olja, för att sedan lägga i grädde och krossade tomater. Rör om och smula sedan ner buljongtärningen. Korven kan antingen tinas upp för att sedan bara hackas i mindre önskade bitar och läggas i eller om man värmer de i stekpannan och sedan lägger dem i stroganoffen. Morötterna är förkokade som sedan hackas upp i bitar och hälls i. Paprikan är endast hackad i småbitar. Krydda sedan enligt egen smak, men smoked paprika gör stroganoffen som namnet är, rökig och det är jäkligt gott.

2015/01/img_0263.jpg

Testa gärna detta recept även om du vanligtvis inte äter vegomat. Hope you like it! Ska nog ta mig en jäkla bit till av stroggen. Och bilden är inte tagen från någon annans blogg btw. It’s my food and my picture. God natt!

Kommentera

