Jag är bättre, men jag är inte bättre

Jag får en känsla av att människor dömer mig eller andra veganer för något man inte är. Vissa kanske TROR att jag tycker att jag är bättre än andra som inte vill äta döda eller levande djur. Den myten är urdum i sådana fall och jag vill punktera den omgående. Jag jämför inte mig själv med andra i min omgivning. Jag är jag och ingen annan. Jag tävlar endast mot mig själv och jag är bättre…än den jag var tidigare. Men jag är inte bättre än någon annan och ingen är bättre än mig, för det finns inget sådant mått. Jag vill bara leva ett bra liv, ett liv där ingen behöver dö för min skull eller ett liv där jag lever hälsosamt (relativt under vissa stunder, som t.ex. helger eller då jag bara har cravings).

Vissa tror veganer är extrema även som inte äter djur, men jag insåg då jag blev vegan att mörda djur indirekt är extremt för min del. Men det är jag och vad du anser är din sak. Jag dömer inte dig. Jag åt kött i 28 år drygt, så jag förstår. Jag fick se och höra saker efter de första 28 åren som öppnade mina ögon. Jag har aldrig mått bättre efter det. Jag är starkare psykiskt samt fysiskt. Jag vill vara ett föredöme för mitt framtida jag men även för framtida andra.

Avslutningsvis så såg jag en förbannat rolig bild ikväll. God natt!

IMG_0328

Kommentera

