Vegansk banankaka

Det var ett tag sedan jag tog på mig bagarmössan nu. Men när regnet har varit på besök under en längre tid så passade jag på att baka både en smulpaj med hallon samt en banankaka. Båda dessa gjorde jag på det veganska viset och de blev faktiskt riktigt goda. Banankakan tog jag med mig till min syster när hon var barnvakt åt oss en dag och den uppskattades av de flesta. Ja, det var en matkritiker som inte tyckte att den höll någon högre klass. Jag får vara nöjd ändå med 80 % god kritik. Jag tänkte även skriva ner receptet som jag modifierade lite på egen hand efter att ha följt ett icke-veganskt recept. Så här ser mitt recept ut på en smarrig banankaka:

  • 4 dl vetemjöl
  • 2 dl havremjölk (eller annan växtbaserad mjölk)
  • 2 dl socker (råsocker fungerar bra även)
  • 75 g margarin eller smör (mjölkfritt)
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljpulver
  • 2 mogna bananer
  • Kanel

Sätt ugnen på 200 grader, smörj en form och ha i ströbröd i formen. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Smält sedan margarinet och häll det tillsammans med mjölken i bunken och rör om till en fin smet. Mosa sedan bananerna och häll i även dem i bunken och rör om en sista gång. Jag använde kanel eftersom att det ger en god smak som passar bra med vaniljsås. Så servera kakan med vaniljsås för tammetusan! Man kan ha i lite ingefära tillsammans med kanel om man föredrar det, men jag ville ha en barnvänlig kaka som inte skrämmer bort de små rackarna. Kakan ska vara i ugnen i cirka 50 minuter. Testa med en sticka för att se kladdigheten när 45 minuter har passerat. Så där, inget djur kom till skada och du som är känslig för mjölkprodukter mår ändå bra av denna kaka. Inte den hälsosammaste banankakan, men den är förbannat god.

cake meme

One thought on “Vegansk banankaka

Kommentera

