R.I.P. Nintendos VD, Satoru Iwata

Av en slump såg jag att nuvarande VD:n hos Nintendo, Satoru Iwata, har gått bort i cancer. Jag har alltid gillat Nintendo och Wii-konsolen var deras bästa hittills enligt mitt tycke. Jag växte upp med Nintendo när deras första konsol med 8-bitars kom i mitten på 80-talet. Många är emot tv-spelande och hävdar att det inte främjar annat än sämre psyke, social förmåga och hälsa. Men jag tror att de är sådana som inte har spelat så mycket själva och vill gärna skylla sådant som händer i omvärlden på tv-spelen. Man är ofta social i tv-spelssammanhang då man spelar mot andra ”nördar” och mår man bra utav att spela tv-spel så är det väl inget annat än bra för hälsan? Jag har svårt att förstå dessa teorier om att det skulle vara dåligt. Visst, man ska inte sitta med tv-spel 24/7 utan en eller två timmar om dagen är en ansenlig tid. Som förälder har jag inte mycket tid över för att spela tv-spel, men på kvällarna kan jag tänka mig att spela någon timme. Jag läste att Nintendo som har haft det tufft med senaste konsolen Wii-U ska lansera en ny konsol inom kort som ska kunna konkurrera med Microsoft Xbox och Sony Playstation. För Arwens och vår skull vill jag antingen ha en sådan konsol (om den håller vad de lovar) eller en ny Xbox, som även den är väldigt bra. Kinect är det måste om man ska ha Xbox. Det ska dansas och spelas med rörelser för att det ska bli som roligast. Arwen skulle säkerligen digga det, men hon är lite väl liten än så länge. Så jag kan avvakta och se vad som händer med Nintendos nya konsol tills dess.

wii-u

Kommentera

