Sälj dig själv!

Det blev dagens fråga till mig själv och inte till dig. Jag ska försöka bena ut vem jag är idag och vem jag vill vara. Jag vill så klart inte vara du (no disrespect!), men jag menar: vem jag vill vara imorgon. Vad är mina mål när det kommer till mig själv? Jag och du föddes unika, men jag har ärligt talat inte betett mig så större delen av mitt vuxna liv. Jag trodde att man skulle vara som andra, som sina förebilder och att man inte skulle sticka ut för mycket. Då skulle jag bli den bästa jag kan vara. Men jag gick fel väg, helt sabla fel. Jag följde den förbannade jantelagen som är lika mycket ”BS” som andra påhittade regler och normer. Men nu får det vara slut med hjärntvättandet. Jag är så jäkla less på alla typer av hjärntvättande som sker. Det bidrar bara till allt mindre unika människor samtidigt som det är livsfarligt. Ja, det är farligt för ditt liv som du ska leva på ditt sätt och inget annat.

För cirka två och ett halv år sedan tog jag steget att kliva ur bubblan där vanor styrde mitt liv och där hjärtat fick stå åt sidan. Jag såg under den tiden flera dokumentärer om djur och deras liv under makten av människan. Det var dokumentärer som fick mitt hjärta att vakna till liv vilket gjorde att det kunde ta kontrollen från hjärnan. Hjärtat mitt sa att djur har känslor, viljan att leva sina liv för sig själva utan att vi människor utnyttjar dem för mat och nöjen samt att de har hjärtan. Större hjärtan än de flesta människorna på denna jord. Jag behöver inte djuren för mat eller nöjen. Jag och min kropp mår mycket bättre idag än vad jag gjorde tidigare som köttätare. Detta blev mitt första stora steg mot vem jag vill vara.

Just idag är jag en stolt familjefar och vegeterian som ser mig själv som en empatisk, givmild, effektiv och tålmodig människa. Det jag kan trycka på är att jag går gärna det där extra steget för att hjälpa någon jag känner eller inte känner. Om jag kan, så gör jag det. Inte för att få något i gengäld, utan för att jag vill hjälpa andra som behöver hjälp. Så länge jag inte blir utnyttjad, för där drar jag linjen. Ett personligt mål jag har högt uppsatt är att jag ska ta mer plats, ta mer initiativ och visa mina sanna färger ännu mer. Jag ska bli bäst på det jag arbetar med idag och jag ska bli en förebild för mina kollegor, vänner och min dotter. Och varför skriver jag då detta just nu? Jag läser boken ”Sälj!” av Fredrik Eklund, och han har genom sin bok inspirerat mig till detta. Läs boken! Jag är inte ens halvvägs in i boken, men den är bland de bästa jag har läst på länge. That I can tell you!

the sell fredrik eklund

Kommentera

