Zlatan Ibrahimovic är inte jag

Ett problem som jag har haft och som säkert de flesta har eller har haft är att identifiera sig själv. Jag trodde som yngre att jag ville vara som någon annan, som Zlatan eller Johnny Depp till exempel. Den där coolheten och kaxigheten såg jag upp till, men det är resultatet efter osäkerhet och viljan att bli något. Jag vill bara vara den bästa varianten av mig själv idag och jag vill ständigt förbättras och vara en bra medmänniska som respekterar alla, som inte har något ont i sig och som vill vara respekterad av andra.

I'm so cool

Efter gymnasietiden insåg jag detta. Det tog tid och det vara efter alla fel jag begick som jag fick upp ögonen. Jag kan aldrig vara någon annan. Pengar är en absolut sak som inte har något alls att göra med din personlighet. Men ändå vill folk visa upp deras pengar som om de vore ens identitet. Det blir en ytlighet som kan kopplas till just denna osäkerhet jag nämnde. Man tror att pengar gör en till något bättre, men det blir endast motsatsen och man ser bara fånig ut till slut i den med logiska ögon.

Jag har formats till den jag är idag och jag bestämmer mig själv vem jag vill vara och kommer att vara. Det är inte saker som formar mig. Min miljö och min vilja att lära mig utav alla steg jag tar genom de olika miljöerna är vad som bland annat formar mig, som skapar min identitet. Vissa forskare menar att genetiken har en viss betydelse även. Det finns säkert en liten del av ens identitet som kommer från genetiken, men miljöer och uppfostran är större betydelsefulla saker som formar dig. Det är bra att ha förebilder, precis som jag har Zlatan som förebild. Det hjälper mig att sträva efter mina egna mål i livet. Han har säkerligen nått många av sina mål och det pushar mig till att nå mina. Men jag är inte han och jag vill aldrig vara han. Det är en filosofisk fråga och jag tror mer på existentialismen än determinism som förklaring till identitetsfrågan. Determinismen säger att saker och ting är förutbestämda medan existentialismen säger att människan är vad hon själv gör sig till.

Kommentera

