Jag skäms över att vara människa

”Stanna upp ett ögonblick och föreställ dig att det här är ditt barn, som drunknat i dag på flykt från kriget i Syrien för säkerheten i EU.” – krissamordnare

Vi ser länder stänga ute flyktingar. Det är barn, massa barn som dör tack vare detta. De tvingas ta alla medel för att lyckas överleva, men vi är så jälva själviska som tänker på ”våra äldre” (läs oss själva!) när vi väljer att ge flyktingar kalla handen. Jag fäller en tår när jag tänker på min egen dotter och ifall det var hon som behövde få hjälp. Flyktingarna har inte valt att kriga, utan de har valt att överleva. Men vi tillåter inte det. Jag skäms över att vara människa. Vi drar linjer här och där och säger ”Hit får du inte komma, för att då förstörs min tillvaro som är betydligt bättre än din och jag vill inte ha det sämre”. Vi tillhör alla samma jord och det fanns inga gränser i början, så varför finns det nu när många behöver vår hjälp? Vi tittar på när de drunknar, dör i strider eller av svält. Sverige gör det bra som ändå fortsätter ta in flyktingar, men alla länder bör öppna sina armar. Sätt dig i deras sits, du som är lyckosam nog att växa upp i trygga Sverige. Jag är så jävla less på att höra dåliga ursäkter varför inte ska hjälpa de som behöver det mest. Våra äldre behöver inte lika mycket hjälp som dessa människor som flyr haglande kulor. Jag menar inte att vi skiter i de äldre, utan vi ska hjälpa alla och vi kan hjälpa alla om alla hjälper till. Med alla menar jag alla länder. Bete dig som en människa och inte som en känslokall robot!

10441715525_bccc4a5e26_b

Kommentera

